|
||||
|
Jag är ju svensk och västgöte. Min dialekt drar åt norska, och olikheterna inom Sverige är så pass stora att jag har funderat på det här med en skandinavisk etnicitet. Språkligt har Danmark, Norge och Sverige mycket gemensamt. Sverige och Norge ligger nära varandra och detsamma gäller väl Norge och Danmark, fast det finns historiskt groll där. Det finns väl lite av det på alla håll. Sverige och Danmark har också mycket gemensamt. Sverige och Norge bildar geografiskt också en enhet som ser artificiellt uppdelad ut på en karta, och uppdelningen är ogynnsam ur logistisk synpunkt. Om det skulle komma till ett gynnsamt läge för alla parter skulle jag förmodligen vara för en skandinavisk union, samt att undervisning och litteratur på alla tre språken blir regel, så att man inte behöver översätta allting. Språken är så pass lika att det skulle gå ganska lätt. Samtidigt är jag för en decentralisering. Sverige är på tok för centraliserat och urbant dominerat, tycker jag. Vad tycker ni andra om det här? Galet värre?
||||
|
Norrmän, danskar och svenskar skulle fortfarande vara norrmän, danskar och svenskar i en sådan union. Om "skandinavisk" verkligen är en etnicitet är väl högst omdiskutabelt, men vad är det då det onekligen betecknar en etnisk gemenskap?
||||
|
Inget vidare. Vad som behövs är att makten flyttar NÄRMARE folket, inte längre bort. Mer skandinaviskt samarbete istället för EU vore dock bra, men mellan länderna, inte genom en sammanslagning. Dessutom kunde de västra landskapen i Sverige ha mer förbindelser med de östra i Norge, osv.
|
Jeg har altid troet på bevarelsen af de individuelle nationer/lande og et forøget samarbejde mellem os, fremfor unioner - men hvis vi ser bort fra de rent geopolitiske ulemper (magtcentralisering), er der så et kulturelt grundlæg for en sammenlægning?
I tilfælde af der var, på det kulturelle plan, kunne en sammenlægning i praksis udføres på mange forskellige måder - give landene en vis mængde suverænitet (som fristater) eksempelvis. |
![]() |
| Bookmarks |
| Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|