Friday, April 18th, 2008
|
 |
Senior Moderator
|
|
|
|
Kompisen tittade på när Jousef, 17, våldtog Kajsa
Quote:
Publicerad 2008-01-14 23:52
Femtonåriga Kajsa låg i sin säng och hånglade med Ahmed medan hans vän Jousef satt vid datorn i hennes rum. Hon hade varit på många fester där deltagarna hånglat öppet, men den här kvällen blev allt fel. Jousef tog över och våldtog henne.
Egentligen kände Kajsa varken Ahmed, 16, eller Jousef, 17. Hon och hennes vän Elin hade haft kontakt med dem på nätet och mobilerna en tid, men när de kom till det bokade mötet på en hamburgerrestaurang var det första gången de sågs i verkliga livet.
Kajsa tänkte aldrig att det kunde vara farligt.
- Nej, säger hon. Inte heller när vi gick vidare hem till mig tyckte vi att det var farligt. Det var bara pirrigt. Vi tyckte att killarna var kaxiga och coola.
Hemma hos henne var det föräldrafritt. De hånglade i sängen, och hon tyckte det var kul att hon hade en kille, och Elin en. Då Elin skulle gå hem följde hon med ut för att inte heller Ahmed och Jousef skulle stanna kvar.
Halvvägs till bussen kom Jousef på att han hade glömt sin väska hemma hos Kajsa.
Hon och pojkarna gick tillbaka för att hämta den. Kajsa och Ahmed smet in på hennes rum och fortsatte att hångla. Varför vet hon egentligen inte. Hon säger att ungdomar i hennes ålder strular sexuellt med varandra utan att det behöver vara särskilt mycket känslor inblandade.
KK, knullkompisar, är jättevanligt, och på festerna förekommer det ofta att några försvinner in i ett rum och har sex med varandra.
- Det är väldigt mycket så att folk strular med vem som helst. Man brukar köra en lek. Den går ut på att tjejer och killar ska utmana varandra. Killarna ska pussa killar och tjejerna ska pussa tjejer, men det brukar leda till att tjejer och killar strular. Det förekommer också ofta att tjejer strular med varandra även om de inte är bisexuella.
Öppenhet och experimenterande är normalt och när Jousef klev in och satte sig vid datorn i rummet där Kajsa och Ahmed låg i sängen körde hon inte ut honom.
- Det var inget konstigt med det, säger hon. Jag trodde aldrig att det skulle kunna
leda till något sådant som en våldtäkt.
Då och då kom Jousef fram och retades och drog av täcket. Han ville att de skulle ha trekant. Kajsa sade nej. Jousef undrade då om det inte snart var hans tur. "Om det är okej för Kajsa", svarade Ahmed.
- Det var hemskt, säger Kajsa. Jag kände mig så billig, som om jag gick med på allting.
Hon sade nej igen. Men Ahmed steg åt sidan och stod sedan och såg på medan Jousef våldtog Kajsa.
Hon tappade först andan av chocken. Sedan grät, skrek och sparkade hon på Jousef. Till slut var han klar och han och Ahmed gick därifrån.
Kajsa gick ned sig i skam och skuld, och i nästan ett år teg hon om övergreppet.
- Jag tyckte att det delvis var mitt fel. Allt blev dåligt. Jag söp ganska mycket, jag tänkte inte på det som hade hänt när jag drack. Jag sänkte mig i alla ämnen i skolan och tappade så många kilo att mamma trodde att jag hade fått anorexi.
Till slut räknade hennes mamma ut ungefär vad Kajsa hade råkat ut för. Hon fick henne att gå till den lokala brottsoffferjouren, där hon fick stöd att kontakta polisen redan samma dag.
Under rättegången frågade Jousefs försvarsadvokat ut Kajsa om hur hon hade levt, och hur hon var klädd den aktuella kvällen. Han läste högt ur hennes dagbok, som tagits med som bevis i målet. På ett ställe hade hon skrivit om en annan pojke, och advokaten frågade henne om det var någon hon hade varit med.
När det var Ahmeds tur att vittna sade han att Kajsa hade varit med på att ha sex med Jousef, och att han inte tyckte att hon var något för honom eftersom hon hade varit så villig. Då bröt Kajsa ihop och förhandlingen fick avbrytas.
Jousef dömdes för våldtäkt till tre månaders sluten ungdomsvård. Ahmed åtalades inte.
Anna Bodin och Stefan Lisinski
Personerna i artikeln heter egentligen något annat.
|
Detta är första gången jag ser att DN inte väljer att dölja den etniska aspekten av den drastiska ökningen av våldtäkter.
Friedrich Schelling, Über das Wesen der menschlichen Freiheit
The French were always there when they needed us.
American proverb
|