Stirpes  

Go Back   Stirpes > Ethnic Forums > Germanische Gemeinschaft > Nederduits

Nederduits Achterhoek, Drente, Groningen, Neddersassisch, Plautdietsch, Sallands, Stellingwerfs, Twents, Veluws, Veenkoloniaals, Westfälisch, Westerwolds, etc.

Reply

Thread Tools Display Modes
  #1 (permalink)     Quote this post in a PM
Old Wednesday, June 29th, 2005
Senior Member

Last Online: Sunday, July 22nd, 2007 10:22
Goswin_van_Eyck is noble of speech.Goswin_van_Eyck is noble of speech.
Default Somers leidt procedure tegen Bouckaert in

Somers leidt procedure tegen Bouckaert in

12:45:19
Boudewijn Bouckaert
BRUSSEL - VLD-voorzitter Bart Somers heeft een disciplinaire procedure tegen Boudewijn Bouckaert ingeleid bij de statutaire commissie van de partij. Somers reageert daarmee op uitspraken van Bouckaert in het weekblad Tertio. Bouckaert had in een interview gezegd dat het cordon sanitaire tegen het Vlaams belang een blunder is.
Tertio.be Somers distantieert zich uitdrukkelijk van die uitspraken. ,,Dit is onaanvaardbaar en druist in tegen de unanieme beslissing van het partijbestuur om geen verklaringen meer af te leggen die de partij schade berokkenen''.

Bouckaert zelf zegt dat hij in het bewuste interview niet ingaat tegen de afspraken. ,,Ik zal me in ieder geval verdedigen'', zegt Bouckaert, die ook lid is van het VLD-partijbureau. ,,Ik stuur helemaal niet aan op verwijdering uit het partijbestuur, maar als academicus moet ik mijn mening kunnen geven. Misschien zijn de functies van academicus die over politiek nadenkt en lid van het partijbestuur van de VLD niet combineerbaar.''

Bouckaert benadrukt dat het in het interview om zijn eigen mening gaat. ,,Ik heb dat altijd al gezegd en als men mij naar mijn mening vraagt, dan geef ik die ook. Het is niet omdat de meerderheid van de partij daar anders over denkt, dat mijn mening plots verandert'', aldus de hoogleraar. ,,Ik propageer deze mening alleen niet meer actief.''

Bouckaert benadrukte in zijn reactie nog dat hij niet gezegd heeft dat VLD en Vlaams Belang moeten samengaan, ,,zoals in een krant stond.'' ,,Ik heb gezegd dat bij een Angelsaksisch tweepartijensysteem Vlaams Belang zich eerder bij rechts zou aansluiten dan bij links'', zei Bouckaert. ,,De partij moet zich enkel baseren op het interview in Tertio en niet op media die zinsneden uit hun context hebben gehaald.''

Blunder

,,Het cordon sanitaire is een strategische blunder'', zegt Bouckaert in het interview. ,,Van het Vlaams Belang maken ook veel fatsoenlijke mensen deel uit. Je kunt er niet omheen dat die partij in de goede richting is geëvolueerd: ze stelt zich gematigder op", vindt de hoogleraar. ,,Het Vlaams Belang is overigens nooit een fascistische partij geweest. Met uitzondering van een kleine groep, die het extreem-rechtse gedachtegoed nog altijd cultiveert, hoort het Vlaams Belang thuis in een nieuw op te richten centrum-rechtse politieke formatie", vervolgt Bouckaert.
Bouckaert pleit naar Angelsaksisch voorbeeld voor de invoering van een tweepartijensysteem. ,,De politieke macht is nu slecht gestructureerd. De linkse visie, die een minderheid van de bevolking vertegenwoordigt, heeft door de versnippering van centrum-rechts een onevenredig grote impact op het beleid.''
Volgens Bouckaert zijn de liberalen het best geplaatst om de leiding te nemen van de op te richten centrum-rechtse formatie. ,,Ik denk niet dat het Vlaams Belang de leiding kan opnemen. De partij is alleen groot geworden door de fouten van anderen en bovendien is het gevaar op een implosie nog altijd reëel. Je kunt het Vlaams Belang alleen maar op zijn waarde beoordelen nadat het de toets van de regeringsdeelname heeft doorstaan''.
Boudewijn Bouckaert is voorzitter van de denktank Nova Civitas en wordt als een boegbeeld van de rechtse liberalen beschouwd.
29/06/2005 - belga - kld

Reply With Quote
Reply

Bookmarks

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules