Stirpes  

Go Back   Stirpes > Ethnic Forums > Other languages > Finno-Ugric

Finno-Ugric Finno-Permic & Ugric languages.

Reply

Thread Tools Display Modes
  #1 (permalink)     Quote this post in a PM
Old Thursday, October 18th, 2007
Aptrgangr's Avatar
Furchtlos und Treu

Last Online: 7 Hours Ago 21:55
Aptrgangr 's wisdom is sought by the gods.Aptrgangr 's wisdom is sought by the gods.Aptrgangr 's wisdom is sought by the gods.Aptrgangr 's wisdom is sought by the gods.Aptrgangr 's wisdom is sought by the gods.Aptrgangr 's wisdom is sought by the gods.Aptrgangr 's wisdom is sought by the gods.Aptrgangr 's wisdom is sought by the gods.Aptrgangr 's wisdom is sought by the gods.Aptrgangr 's wisdom is sought by the gods.Aptrgangr 's wisdom is sought by the gods.
Default Median silmätikusta suomalaiseksi

Quote:
Median silmätikusta suomalaiseksi

Wali Hashi vastaa kansallismielisten foorumien rasismiin rehellisyydellä ja omalla esimerkillään.

Suomen Sisu määrittelee fooruminsa seuraavasti: ”Suomen Sisun linkittämällä kansallismielisellä keskustelupalstalla on sana vapaa asialliselle keskustelulle politiikasta ja maailman tilasta. Häirikköviestit poistetaan.” Nopealla selauksella keskustelunaiheet vaihtelevat Suomen historian ja politiikan tapahtumista suoranaiseen muukalaisvihamielisyyteen. Tietystikään ”[s]ivuilla esitetyt kommentit eivät vastaa Suomen Sisun näkökantaa”.

Kutsuin Jambo-ohjelman toimittaja Wali Hashin kertomaan mielipiteensä ”Suomen Sisu” -foorumin maahanmuuttajia koskevista mielipiteistä. Linkkejä foorumilla käydystä keskustelusta tulee Turun ylioppilaslehden verkkosivuille. ”Minulle riitti ensimmäiset kaksi riviä foorumista. Luin vähän ja huomasin, että he keskustelevat sellaisista asioista, joista heillä ei ole minkäänlaista käsitystä. Siellä on kaikennäköistä aivan hirveää keskustelua.” Usein foorumilla ulkomaalaisiin (useimmin somaleihin) liitetään uhkakuvia raiskaajista, seksuaalisesta poikkeavuudesta ja geneettisesti rappiollisesta aineksesta. Wali Hashi, joka itse on syntyjään somalialainen, kummastelee väitettä. ”Kulttuurien törmäyksiä voi tietysti tapahtua, mutta raiskaus tapahtuu silti Suome lain mukaan silloin, jos nainen ei 100-prosenttisesti halua seksuaalista kanssakäymistä. Tekijän kansallisuudella ei ole väliä. Siinä kulttuurissa, mistä minä tulen, raiskaus on pahin juttu mitä voi tehdä. Valitettavaa on se, että joka ikisestä paikasta löytyy raiskaajia, tappajia ja rikollisia – myös suomalaisista. Tietyt ihmiset ja eräät mediat puhuvat maahanmuuttajista vain raiskaajina. Se on törkeä ajattelutapa.”
Foorumilta kuitenkin löytyy hyvin vastakkainen näkemys: useiden keskustelijoiden mukaan valtamedia vaikenee erityisesti maahanmuuttajien tekemistä rikoksista. Esimerkiksi Helsingin sanomia kutsutaan politiikkansa takia ”Hyysäriksi”. ”Journalistiliitto on tehnyt tutkimusta siitä, millä tavalla suomalainen media käsittelee maahanmuuttajien tekemiä rikoksia verrattuna suomalaisten tekemiin. Artikkeli Journalisti- lehdessä (14/2007) osoittaa selkeästi miten raportoimistavat eroavat. Olen täysin eri mieltä noista foorumilla esiintyvistä vähättelysyytöksistä. Media rakastaa sitä, jos maahanmuuttaja tekee jotain väärin.”

Kameran edestä kameran taakse
Wali Hashi tekee itse työtä mm. Turku-TV:n Jambo-ohjelmassa, jossa hän käsittelee maahanmuuttaja-asiaa huumorin keinoin. Idea ohjelmaan lähti tilanteen pakosta. ”Kun näin, miten media kohteli maahanmuuttajia, sanoin itselleni: jos me haluamme asua tässä maassa, mustien on pakko päästä toimittajiksi. Näin omin silmin mitä roskapuhetta meistä oli kirjoitettu. Meitä leimattiin raiskaajiksi ja sanottiin, että pidämme naisia alistettuina huntujen alla. Se on median keksimä juttu. Se ei pidä paikkaansa, se ei ole meidän kulttuuriamme.”

Hashin mukaan suuri osa maahanmuuttajien ongelmista valtaväestön kanssa juontaa juurensa juuri median luomista stereotypioista. Suomen Sisu -foorumillakin osa jutuista ja kuvista valitaan rasistisen ideologian pönkittämiseksi. ”Ei niitä toimittajia kiinnosta hyvinvoivat valtiot; ne hakevat kuvia, joissa afrikkalainen juoksee leijonan perässä ilman vaatteita. Sitten kaikki luulevat, että afrikkalaiset ovat sellaisia.” Wali jatkaa esimerkillä: ”Olin töissä järjestyksenvalvojana Raumanmeren juhannuksessa. 90 000 suomalaista, kaikki kännissä, ilman vaatteita, nukkumassa kadulla, oksentelee, tappelee ja harrastaa seksiä. Ajattelin, että jos tekisin dokumentin tästä tilanteesta, veisin Afrikkaan ja sanoisin heille: ’katsokaa näitä suomalaisia’, niin mitä he ajattelisivat suomalaisista? Kuka haluaisi tulla tänne sen jälkeen?”

Suomalaisempi kuin suomalaiset?
Foorumilta löytyy kehuja saanut lista neuvoista, joita tulisi painottaa Suomeen tuleville maahanmuuttajille. Wali naurahtaa katsoessaan perisuomalaisuuden ainesosien listaa. ”Tämä on hauska kohta. Makkaraa pitää syödä ja viinaapitää juoda. Suomessahan lähes kaikki rikollisuus tapahtuu alkoholin vaikutuksen alaisena. Jopa kansanedustaja [Tony Halme] juo viinaa ja ajaa autolla päihtyneenä. Suomihan on Euroopan unionin tilastoissa korkealla naisiin kohdistuvassa väkivallassa ja täällä vähätellään sitä.” Sekä Afrikan että Euroopan kasvatti Walille isänmaallisuus merkitsee paljon. Kuitenkaan esimerkiksi isänmaalliseksi itseään kutsuva Turun kaupunginvaltuutettu Olavi Mäenpää ei edusta hänelle todellista suomalaisuutta.
”Jos haukut tänne saapuneita pakolaisia ja olet vihamielinen todella pientä ryhmää kohtaan, et ole mikään isänmaallinen. Suomalaisuus on sitä, että kunnioittaa muita ihmisiä, sanoo asiat vääristelemättä ja osaa kohdella muita ihmisiä oikein. Arvostan sotaveteraaneja, mutta nämä tyypit jotka leikkaavat hiuksensa, pistävät Suomen lipun hihaansa, tappelevat kadulla ja haukkuvat naisia ja lapsia – eivät he ole isänmaallisia.”

Yksi mätä omena ei pilaa koko koria
Wali Hashin on itse ollut pakko sopeutua ja kestää omien sanojensa mukaan paljon rasismia. ”Minua ei päästetty töihin, minua ei päästetty tiettyihin ravintoloihin, minun oli pakko mennä baariin eri aikaan tyttöystävän kanssa – jos meidät olisi nähty yhdesssä, olisi tullut tappelu. Minulle on sanottu suoraan, ettei oteta somaleita töihin. Minulle on sanottu vaikka mitä.” Suomi on kuitenkin muuttumassa ja tilanne on maahanmuuttajienkohdallakin täysin erilainen kuin kymmenen vuotta sitten. ”Olen ylpeä siitä, millä tavalla olen itse suomalaistunut ja millä tavalla me yritetämme sopeutua. Esimerkiksi Helsingin lentokentän passintarkastaja oli somali ja puhuimme keskenään somalia. Se oli todella hienoa. Me olemme töissä, me toimimme mediassa ja me olemme ravintoloissa – vaikka muslimit eivät edes juo alkoholia.” Edes ”Suomen Sisu” -foorumin rasistinen sävy ei huoleta Wali Hashia. Hän ei suostu tuomitsemaan koko väestöä pienen osan takia: ”Ne ihmiset, jotka eivät esimerkiksi päästä minua baariin, eivät kerro suomalaisista mitään. En todellakaan jaksaisi uskoa, että tämän foorumin keskustelijat ovat totuus suomalaisista. Ei todellakaan ole. He ovat vähemmistö – ja todellakin vähemmistö. Olen aivan varma, että monet suomalaiset katsovat näitä foorumeja ja nauravat niille. Jos enemmistö olisi samanlaista kuin tällä foorumilla, olisin jo lähtenyt pois.”

Petri Rautiainen

Karttamerkkejä Suomen Sisun linkittämälle Kansallismielisille keskustelusivuille
Suomen Sisu

Suomen Sisu tunnetaan parhaiten Muhammed-pilapiirroskuvien julkaisemisesta. Julkisuutta paljon saanut sivusto tunnetaan sananvapauden ja ihmisten loukkaamisen välillä tasapainoilevana. Linkitetyt keskustelusivut eivät yllätä sisällöllään.
Kansallismielisten keskustelusivujen sisällön rasistisuudesta voi olla montaa mieltä. Tähän juttuun on valittu keskusteluaiheista joitain poimintoja linkkien muodossa. Linkit on valittu toimittajan toimesta valaisemaan tiettyjä yleisesti esiintyviä väitteitä. Koko totuus ei paljastu valituista linkeistä, vaan keskustelusivuilla esitetään myös vastakkaisia ja kyseenalaistavia näkemyksiä ja toisenlaisia aiheita. Harmi vain, että keskustelu on pitkälti samanmielisten kiihkoilua todellisen avoimen keskustelun sijaan.
Wali Hashin kanssa tekemäni juttu päätyy luultavimmin myös keskustelun aiheeksi. Mielenkiintoista on nähdä miten vaikkapa nimimerkki ’Olavi Mäenpää’ suhtautuu jutussa mainittuun Hashin perustellusti esitettyyn näkökantaan.
Painotettakoon vielä, etteivät sivustolta valitsemani esimerkit edusta millään tavalla kantaani. Jokainen voi arvioida keskustelusivujen perusteella kuinka hyvin niiden keskustelijat ovat perillä vaikkapa juuri islamista tai afrikkalaisista. Mielipiteitä ja keskustelua aiheen tiimoilta voi käydä myös Tylkkärin sivuilla.

VAROITUS: keskustelu sisältää halventavia ilmauksia ja raakoja kuvia/lauseita.
Islam nähdään Eurooppaa rapauttavana voimana tai sen uhkana:
Esimerkki 1
Esimerkki 2
Esimerkki 3

Ulkomaalaisiin liitetään uhkakuvia seksuaalisuudesta ja geneettisestä rappiosta:
Esimerkki 4

Esimerkki 5
Esimerkki 6
Afrikan mantereelta tai afrikkalaisista valitaan järjestelmällisesti vähiten edustavat asiat:
Esimerkki 7
Esimerkki 8
Esimerkki 9
Väkivaltaan yllyttämistä:
Esimerkki 10
Esimerkki 11
Olavi Mäenpää -nimimerkiltä:
Esimerkki 12
Jutussa mainittu lista ohjeista Suomeen saapuville:
Esimerkki 13
Turun ylioppilaslehti

Kullervo Kalervonpoika
me too, but thats mostly because i am against monarchy

„Noch sitzt Ihr da oben, Ihr feigen Gestalten. Vom Feinde bezahlt, doch dem Volke zum Spott! Doch einst wird wieder Gerechtigkeit walten, dann richtet das Volk, dann gnade Euch Gott!“
(Theodor Körner 1791-1813)
Reply With Quote
Reply

Bookmarks

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules